zaterdag 27 december 2014

Waar spelen kinderen eigenlijk?

Om toch nog even op het spelen terug te komen, toen ik met mijn leerteam door Amersfoort wandelde op zoek naar kindsporen, viel het mij op dat er eigenlijk bijzonder weinig kinderen buiten speelden. Het was woensdagmiddag, prachtig weer, dus daar lag het niet aan. Waar zijn al die kinderen dan? Natuurlijk, sommige zitten op de sportclub en dat is prima. Maar toch niet alle kinderen gaan naar sport op woensdagmiddag? Nee, we kwamen tot de conclusie dat er toch waarschijnlijk veel kinderen gewoon binnen zitten, achter de computer. Over het nut of nadeel van de computerspelletjes is ook al veel geschreven. Ik hou mij in het midden daarover. De technologie is een onderdeel van ons leven en het is prima dat kinderen er door spelletjes mee om leren gaan. In die zin vind ik het niet slecht, maar zoals alles, met mate. Gaat het ten koste van het buitenspelen, tja, dan kun je je gaan afvragen of het misschien toch wat uit balans is. Want over buitenspelen zijn bijna alle wetenschappers het wel eens, dat is absoluut goed voor de ontwikkeling. De motoriek, de weerstand, het creatief vermogen, zij worden allen geprikkeld door het buitenspelen. Wat jammer daarom dat we op zo'n prachtige zonnige woensdagmiddag maar zo weinig kinderen zagen........



Geen opmerkingen:

Een reactie posten